Imam Mahdi: Pemimpin Akhir Zaman  

Posted by Budak Milo in

Aku berminat untuk berkongsi cerita tentang Imam Mahdi yang aku copy and paste dari emel lepas aku subscribe kat satu page ni..artikel ni dalam bahasa indon, tp tak la pekat sgt indonnye..masih boleh difahami..

Ringkasan Mengenai Imam Mahdi


Untuk memudahkan pemahaman dan pengajian mengenai aspek-aspek penting Imam Mahdi, berikut ini diperturunkan ringkasan mengenai beliau, berdasarkan hadis-hadis yang telah disebutkan terdahulu dan juga daripada penulisan ulama yang mengkaji tentang Imam Mahdi secara tepat. Hal ini dilakukan oleh beberapa orang ulama dahulu dan sekarang, dengan tujuan menjadikan pembacaan lebih pantas, terutama untuk memahami beberapa perkara ang agak sulit untuk difahami sebelumnya. Dalam hal ini, penulis lebih banyak menggunakan pendapat sendiri iaitu hasil apa yang difahami daripada hadis-hadis yang telah dikaji dan diteliti. Namun, dasarnya adalah diambil daripada pendapat penulis lain yang telah sedia mendahului.

Keturunan Imam Mahdi


Beliau adalah salah seorang Ahlulbait yang datang dari keturunan Rasulullah SAW, seperti yang disebutkan dan diakui oleh baginda SAW sendiri, iaitu melalui anaknya Sayidatina Siti Fatimah az-Zahra RA, dengan suaminya Sayidina Ali KMW, melalui anak mereka Sayidina Husain dan Sayidina Hasan RA. Kemudian dari keturunan kedua-duanya bercampur lagi dengan keturunan Sayidina Abbas RA, bapa saudara Rasulullah SAW. Dari salasilah pula, nyatalah lebih berat keturunannya kepada Sayidina Husain daripada Sayidina Hasan RA. Oleh itu, lazimlah disebutkan oleh sekalian umat Islam bahawa Imam Mahdi itu adalah dari anak cucu Sayidina Husain RA sahaja.

Ringkasnya Imam Mahdi adalah seorang yang berketurunan Arab, dari suku Quraisy, dari puak Bani Hasyim, dari pencar Nabi Muhammad SAW, dari anak cucu Sayidina Ali KMW yang dipanggil Alawiyin, dari Bani Husaini. Beliau adalah semulia-mulia dan sebaik-baik Ahlulbait, iaitu yang terdapat pada akhir zaman ini. Kelebihan ini sudah dinyatakan secara terang-terangan oleh baginda SAW sendiri.

Nama Imam Mahdi adalah nama yang sama dengan nama Rasulullah SAW iaitu Muhammad dan Ahmad. Itulah nama yang dipersetujui oleh seluruh ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah, berlawanan dengan Syiah. Maksudnya, nama Imam Mahdi itu adalah kedua-dua nama itu iaitu Muhammad dan Ahmad. Cuma yang lebih dominan dan dikenali ramai di atas muka bumi ini adalah Muhammad, manakala Ahmad itu adalah namanya yang dominan di langit sana. Nama bapanya adalah Abdullah, iaitu serupa dengan nama bapa Rasulullah SAW. Kuniyahnya seperti yang disebutkan oleh hadis adalah Abu Abdillah. Selain itu, beliau juga mempunyai beberapa kuniyah yang lain, yang sesuai dengan kedudukan dan kemuliaan dirinya. Dan sesuai pula dengan tempat lahirnya yang jauh daripada Tanah Arab itu kerana nenek moyangnya merantau berdakwah ke tempat orang.

Beliau adalah seorang tokoh yang amat dikenali oleh seluruh manusia di seluruh dunia, sejak dari zaman Nabi Musa AS lagi, hinggalah ke hari ini. Gelaran beliau sudah pun disebutkan di dalam Kitab Taurat. Nama Imam Mahdi itu sendiri mengundang pelbagai persoalan dan polemik yang sentiasa menggoncangkan agama-agama besar di seluruh dunia, tidak terkecuali agama kita, Islam.

Bersambung: Sifat- Sifat Peribadinya.

This entry was posted on Sunday, June 6, 2010 at Sunday, June 06, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 comments

best2...aku tunggu sambungannya... :)

June 7, 2010 at 7:48 AM

Post a Comment